PKD 2025 – Co warto wiedzieć?
Wraz z początkiem nowego roku do polskiego obiegu prawnego wprowadzono nowy standard klasyfikacji działalności – PKD 2025. Co to oznacza dla przedsiębiorców oraz jakie potencjalne problemy mogą się z tym wiązać? Aby poznać odpowiedź na te i wiele innych pytań, zachęcam do lektury niniejszego artykułu. Nowy standard PKD – od kiedy? Implementacja nowego standardu obowiązuje […]
Marcin Chowaniec
28.02.2025

Wraz z początkiem nowego roku do polskiego obiegu prawnego wprowadzono nowy standard klasyfikacji działalności – PKD 2025. Co to oznacza dla przedsiębiorców oraz jakie potencjalne problemy mogą się z tym wiązać? Aby poznać odpowiedź na te i wiele innych pytań, zachęcam do lektury niniejszego artykułu.

Nowy standard PKD – od kiedy?

Implementacja nowego standardu obowiązuje automatycznie wszystkie podmioty, które powstały już po 1 stycznia 2025 r. Podmioty te mają obowiązek już od początku swojej działalności wskazać kody zgodne z aktualnymi wytycznymi. Co jednak z podmiotami, które już prowadzą działalność w oparciu o „stary standard”? Dla nich ustawodawca przewidział udogodnienie, w postaci możliwości stosowania standardu PKD 2007 przez następne dwa lata. Ma to na celu jak najmniej problemowe wejście zmian w życie. Aby jednak nie dopuścić do sytuacji, w której przedsiębiorcy masowo zmienialiby przedmiot działalności, w grudniu 2026 roku wprowadzono dodatkowe wymagania. Zgodnie z nimi podmiot, który powstał przed 1 stycznia 2025 roku przy każdej zmianie danych ujawnionych w rejestrze, zobligowany jest również do uaktualnienia kodów PKD.

Automatyczna zmiana PKD?

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której pomimo tak długiego czasu na adaptację znaleźliby się przedsiębiorcy, którzy ze zmianą kodów nie spieszyliby się. Ustawodawca również zdawał sobie z tego sprawę. Z tego też powodu przewidziano procedurę automatycznej zmiany kodów PKD po przekroczeniu wskazanego wcześniej terminu. Zmiana taka ma odbyć się z urzędu bez konieczności ingerencji samego przedsiębiorcy w ten proces. Brzmi to bardzo dobrze, jednak może generować spore komplikacje. System tzw. „kluczy przejścia”, a więc powiązań między dwoma standardami, mówiącymi, które kody są odpowiednikiem, których są często bardzo skomplikowane. Są kody, które mają nawet 37 odpowiedników, z których jeden jest głównym odpowiednikiem a reszta jedynie „zawiera się” w swoim poprzedniku. Aby nie gmatwać sprawy bardziej, w przypadku niemożności wybrania jednego odpowiednika kody będą automatycznie usuwane. Nie jest jednak jasne, czy sytuacja będzie wyglądać w taki sposób, gdyż ma to regulować dopiero nowelizacja ustawy o statystyce. Jeżeli jednak będzie to nadal wyglądać tak samo, to w takiej sytuacji zaleca się zmianę przedmiotu działalności w wyznaczonym terminie, aby uniknąć niechcianych niespodzianek w postaci braku stosownego kodu PKD, którego nieobecność w odpisie może przekreślić starania o dotację lub dofinansowanie.

Przeczytaj również na temat działalność artystyczna a koszty podatkowe.

Co ze starą klasyfikacją PKD?

Za główny powód, dla którego zachowuje się przez następne 2 lata starą klasyfikację, jest konieczność rozliczania dofinansowań publicznych, które miały wspomóc dotkniętych skutkami pandemii przedsiębiorców. Podnoszono argument, że w celu ich prawidłowego rozliczania konieczne jest zachowanie starych kodów PKD, które stanowiły wcześniej podstawę dla wsparcia przedsiębiorców. Wydaje się to dobrym pomysłem, póki nie przyjdzie konieczność dokonania jakiejkolwiek zmiany w CEIDG lub KRS. Jak już wcześniej wspomniano, próba modyfikacji dowolnej informacji wiązać się będzie z obowiązkiem aktualizacji również kodów PKD. Oznacza to, że przy próbie zmiany firmy, przedsiębiorca, dla którego specjalnie przewidziano 2 lata karencji nowego standardu, będzie i tak musiał dokonać zmiany w liście przedmiotów prowadzonej przez siebie działalności.

Co zrobić, aby zmienić swój kod PKD?

Przede wszystkim warto zachować spokój i jak najszybciej dokonać stosownej zmiany w odpowiednim rejestrze. Jeżeli są Państwo zainteresowani wsparciem w tej niełatwej przeprawie, zachęcamy do skorzystania z porady prawnej z radcą prawnym Toruń, który również specjalizuje się w zakresie prawa handlowego. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego!

Spis Treści
Primary Item (H2)
Wszystkie 
wpisy
Wiedza
Inne artykuły
Zapraszamy do kontaktu!
Umów się na konsultację prawą online
Porozmawiaj ze specjalistą
Konsultacje Online
Potrzebujesz więcej informacji? 
Napisz do nas
prawnik@marcinchowaniec.pl
phone-handsetchevron-down