W przypadku pojawienia się pierwszych trudności prawnych czy też skumulowania ich, podjęcie decyzji o skontaktowaniu się z radcą prawnym celem skorzystania z porady prawnej niewątpliwie może być stresującym przeżyciem. Niemniej przed spotkaniem warto przygotować się do rozmowy z radcą prawnym. W niniejszym wpisie rozwiewamy wszelkie wątpliwości co do pierwszej wizyty u profesjonalnego pełnomocnika.
Jak przygotować się do rozmowy z prawnikiem?
Odpowiednie przygotowanie do rozmowy / konsultacji prawnej jest kluczowe dla skutecznego rozwiązania Państwa sprawy. Z naszych obserwacji i doświadczeń wynika, że kluczowymi elementami, jakie należy przemyśleć przed każdą poradą prawną są:
- dokumenty – przygotowanie całościowej dokumentacji, w miarę możliwości uporządkowanej chronologicznie, pozwoli radcy prawnemu na sprawne zapoznanie się ze sprawą, a tym samym w razie podjęcia się przez niego sprawy – może to także przyspieszyć jego działanie, co w przypadku krótkich terminów zobowiązań sądowych może być kluczowe,
- notatki – warto sporządzić swoje notatki przed spotkaniem, ewentualne zapytania, a także należy przypomnieć sobie i zanotować najważniejsze fakty w sprawie, o które może pytać radca prawny, ponadto warto także w trakcie spotkania na bieżąco notować najistotniejsze zagadnienia, o jakich informuje radca,
- budżet – warto zweryfikować wstępną, szacowaną cenę poprowadzenia danej sprawy oraz swoje możliwości finansowe, aby uniknąć nieporozumień i jasno określić warunki ewentualnej odpłatności.
Proszę pamiętać, że przy umawianiu się na spotkanie z radcą prawnym, zawsze można zapytać wybranego mecenasa, co należy ze sobą zabrać na spotkanie, a także o to, jak się przygotować. Zasadniczo przy każdej sprawie może być to indywidualna kwestia, dlatego zachęcamy do wcześniejszego zapytania.
Przeczytaj również, czym zajmuje się radca prawny.
O co zapytać radcę prawnego?
Tak jak wspomnieliśmy wyżej, po umówieniu się na termin konsultacji warto przygotować sobie dokumenty związane ze sprawą, a także podstawowe pytania, na które oczekują Państwo odpowiedzi. Z całą pewnością ułatwi to spotkanie Państwu, jak i radcy prawnemu. W kontekście pytań „ogólnych”, z naszej dotychczasowej praktyki wynika, że najczęściej pojawiają się następujące pytania:
- Jak długo potrwa rozwiązanie sprawy?
- Jakie będą koszty prowadzenia sprawy (zarówno związane z opłatami sądowymi, jak i samego radcy prawnego)?
- Jakie są możliwe rozwiązania?
- Jak najszybciej możemy rozwiązać sprawę?
- Jakie są szanse na wygranie danej sprawy?
Należy mieć na względzie, że dobrze sformułowane pytania pozwolą Państwu na zrozumienie swojej sytuacji i tym samym na wybór najkorzystniejszego rozwiązania w Państwa sprawie.
Jak rozmawiać z radcą prawnym?
Kluczowe jest, aby przede wszystkim rozmawiać szczerze z radcą prawnym, a także, aby nie pomijać istotnych okoliczności Państwa sprawy, czy też faktów niewygodnych. Zupełny ogląd sprawy pozwoli na sprawne działanie w Państwa sprawie. Warto też przed spotkaniem przemyśleć najistotniejsze fakty sprawy, aby je wyartykułować w toku konsultacji prawnej i nie przedstawiać zbędnych szczegółów.
Ponadto istotnym jest słuchać zapytań oraz wniosków radcy prawnego, aby w pełni wykorzystać czas porady prawnej celem znalezienia najlepszego rozwiązania sprawy. Jednocześnie zwracamy uwagę na to, aby nie bać się rozmawiać o zasadach współpracy, formach kontaktu czy harmonogramie działań – aby uniknąć nieporozumień w przyszłości.
Jeżeli aktualnie potrzebują Państwo wsparcia prawnego – zachęcamy do kontaktu z radcą prawnym Toruń celem umówienia się na konsultację prawną.