W przypadku pojawienia się pierwszych trudności prawnych czy też skumulowania ich, podjęcie decyzji o skontaktowaniu się z radcą prawnym celem skorzystania z porady prawnej niewątpliwie może być stresującym przeżyciem. Niemniej przed spotkaniem warto przygotować się do rozmowy z radcą prawnym. W niniejszym wpisie rozwiewamy wszelkie wątpliwości co do pierwszej wizyty u profesjonalnego pełnomocnika.

Jak przygotować się do rozmowy z prawnikiem?

Odpowiednie przygotowanie do rozmowy / konsultacji prawnej jest kluczowe dla skutecznego rozwiązania Państwa sprawy. Z naszych obserwacji i doświadczeń wynika, że kluczowymi elementami, jakie należy przemyśleć przed każdą poradą prawną są:

  • dokumenty – przygotowanie całościowej dokumentacji, w miarę możliwości uporządkowanej chronologicznie, pozwoli radcy prawnemu na sprawne zapoznanie się ze sprawą, a tym samym w razie podjęcia się przez niego sprawy – może to także przyspieszyć jego działanie, co w przypadku krótkich terminów zobowiązań sądowych może być kluczowe,
  • notatki – warto sporządzić swoje notatki przed spotkaniem, ewentualne zapytania, a także należy przypomnieć sobie i zanotować najważniejsze fakty w sprawie, o które może pytać radca prawny, ponadto warto także w trakcie spotkania na bieżąco notować najistotniejsze zagadnienia, o jakich informuje radca,
  • budżet – warto zweryfikować wstępną, szacowaną cenę poprowadzenia danej sprawy oraz swoje możliwości finansowe, aby uniknąć nieporozumień i jasno określić warunki ewentualnej odpłatności.

Proszę pamiętać, że przy umawianiu się na spotkanie z radcą prawnym, zawsze można zapytać wybranego mecenasa, co należy ze sobą zabrać na spotkanie, a także o to, jak się przygotować. Zasadniczo przy każdej sprawie może być to indywidualna kwestia, dlatego zachęcamy do wcześniejszego zapytania.

Przeczytaj również, czym zajmuje się radca prawny.

O co zapytać radcę prawnego?

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, po umówieniu się na termin konsultacji warto przygotować sobie dokumenty związane ze sprawą, a także podstawowe pytania, na które oczekują Państwo odpowiedzi. Z całą pewnością ułatwi to spotkanie Państwu, jak i radcy prawnemu. W kontekście pytań „ogólnych”, z naszej dotychczasowej praktyki wynika, że najczęściej pojawiają się następujące pytania:

  1. Jak długo potrwa rozwiązanie sprawy?
  2. Jakie będą koszty prowadzenia sprawy (zarówno związane z opłatami sądowymi, jak i samego radcy prawnego)?
  3. Jakie są możliwe rozwiązania?
  4. Jak najszybciej możemy rozwiązać sprawę?
  5. Jakie są szanse na wygranie danej sprawy?

Należy mieć na względzie, że dobrze sformułowane pytania pozwolą Państwu na zrozumienie swojej sytuacji i tym samym na wybór najkorzystniejszego rozwiązania w Państwa sprawie.

Jak rozmawiać z radcą prawnym?

Kluczowe jest, aby przede wszystkim rozmawiać szczerze z radcą prawnym, a także, aby nie pomijać istotnych okoliczności Państwa sprawy, czy też faktów niewygodnych. Zupełny ogląd sprawy pozwoli na sprawne działanie w Państwa sprawie. Warto też przed spotkaniem przemyśleć najistotniejsze fakty sprawy, aby je wyartykułować w toku konsultacji prawnej i nie przedstawiać zbędnych szczegółów.

Ponadto istotnym jest słuchać zapytań oraz wniosków radcy prawnego, aby w pełni wykorzystać czas porady prawnej celem znalezienia najlepszego rozwiązania sprawy. Jednocześnie zwracamy uwagę na to, aby nie bać się rozmawiać o zasadach współpracy, formach kontaktu czy harmonogramie działań – aby uniknąć nieporozumień w przyszłości. 

Jeżeli aktualnie potrzebują Państwo wsparcia prawnego – zachęcamy do kontaktu z radcą prawnym Toruń celem umówienia się na konsultację prawną.