Niemalże każdy zakup generuje opakowanie – mniejsze, większe, kartonowe itd. Nie każdy z nas posiada na tyle dużą przestrzeń, aby móc zatrzymać każde opakowanie na tzw. w razie reklamacji. W niniejszym artykule przyjrzymy się obecnym regulacjom dotyczącym procedury reklamacji oraz odpowiemy na pytanie, czy brak oryginalnego opakowania może mieć wpływ na proces reklamacyjny.
Reklamacja – słów kilka o tej instytucji
W pierwszej kolejności należy zdefiniować, czym jest właściwie reklamacja. Mianowicie jest to zgłoszenie, w ramach którego konsument ma prawo zgłosić swoje zastrzeżenia co do wad zakupionego towaru. Celem procesu reklamacyjnego jest ochrona interesów konsumenta.
Konsument niezadowolony z zakupionego produktu ma możliwość skorzystania z rękojmi lub z gwarancji. Zarówno rękojmia (art. 556), jak i gwarancja (art. 577) zostały uregulowane w Kodeksie cywilnym. Rękojmia jest obowiązkowa, wynika z ustawy i niezależnie od woli sprzedawcy – każdy może zareklamować wadliwy towar do sprzedawcy na podstawie rękojmi. Natomiast gwarancja stanowi dodatkowe, dobrowolne zapewnienie producenta o jakości towaru. Okres rękojmi co do zasady wynosi 2 lata, z kolei w przypadku gwarancji – wszystko zależne jest od woli gwaranta i przepisy nie regulują tego okresu.
Czy przy reklamowaniu zakupionego towaru potrzebne jest opakowanie?
Zasadniczo ani Kodeks cywilny, ani ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o ochronie praw konsumenta nie stanowią o obowiązku dostarczenia oryginalnego opakowania przy procesie reklamacji. Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli opakowanie nie stanowi integralnej części produktu – wówczas podmiot, do którego kierowana jest reklamacja, nie ma obowiązku wymagać od konsumenta dostarczenia oryginalnego opakowania celem pozytywnego rozpatrzenia reklamacji.
Sprawdź zmiany w prawie konsumenckim.
Reklamacja – pomoc prawnika
Zasadniczo przy prostych zakupach, które kosztują kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych, można uporać się samemu z kwestią ewentualnej reklamacji. Niemniej w przypadku nieco kosztowniejszych produktów i tym samym problemowych sprzedawców czy producentów – może okazać się niezbędna pomoc prawnika. Dlatego w przypadku jakichkolwiek wątpliwości w zakresie reklamacji towaru – zapraszamy do kontaktu z radcą prawnym Toruń, który pomoże znaleźć właściwe rozwiązanie sprawy.