Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów jest w wielu przypadkach obowiązkiem osób prowadzących działalność gospodarczą. Jednak, czy w sytuacji, gdy jesteśmy opodatkowani ryczałtem, mamy ten obowiązek? A co zrobić w przypadku, gdy nie jesteśmy VAT-owcami? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie.
Jaki podatek na księdze przychodów i rozchodów?
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów, w skrócie KPiR nie w przypadku każdej formy opodatkowania jest możliwe. Prowadzić KPiR można, gdy prowadzimy działalność gospodarczą w ramach podatku liniowego oraz skali podatkowej. Natomiast, będąc opodatkowanym w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, prowadzimy ewidencję przychodów, a nie księgę przychodów i rozchodów. To jak powinna wyglądać podatkowa księga przychodów i rozchodów wynika z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. Przeczytaj również, czym jest zryczałtowany podatek dochodowy.
Jak prowadzić KPIR nie będąc VAT-owcem?
Jeśli nie jesteśmy VAT-owcami, nie oznacza to, że jesteśmy zwolnieni z prowadzenia KPIR. Jeśli prowadzimy działalność gospodarczą i nie jesteśmy VAT-owcami, wówczas mamy obowiązek prowadzenia książki przychodów i rozchodów, jednak wprowadzając przychody oraz koszty ewidencjonujemy kwotę brutto z danej faktury. Nie mamy wówczas obowiązku prowadzenia ewidencji VAT.
Do jakiej kwoty można prowadzić książkę przychodów i rozchodów?
KPiR należy prowadzić, mając jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, jawną oraz partnerską. Istnieje jednak limit kwotowy, do którego można prowadzić książkę przychodów i rozchodów. Przedsiębiorca, przekraczając kwotę 2 000 000 euro netto przychodów rocznie w przeliczeniu na walutę polską według średniego kursu NBP obowiązującego na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego dany rok podatkowy, nie może prowadzić książki przychodów i rozchodów. Po przekroczeniu tej kwoty przedsiębiorca ma obowiązek przejść na prowadzenie pełnej księgowości.
Książka przychodów i rozchodów a faktura VAT
Będąc zarejestrowanym do VAT, należy prowadzić ewidencję VAT. Dodatkowo mamy obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Księgując daną fakturę, w KPIR ujmujemy kwotę netto, a nie brutto. Natomiast nie będąc VAT-owcem, wówczas w KPIR będziemy ujmować kwoty brutto.