Wraz z początkiem nowego roku do polskiego obiegu prawnego wprowadzono nowy standard klasyfikacji działalności – PKD 2025. Co to oznacza dla przedsiębiorców oraz jakie potencjalne problemy mogą się z tym wiązać? Aby poznać odpowiedź na te i wiele innych pytań, zachęcam do lektury niniejszego artykułu.
Nowy standard PKD – od kiedy?
Implementacja nowego standardu obowiązuje automatycznie wszystkie podmioty, które powstały już po 1 stycznia 2025 r. Podmioty te mają obowiązek już od początku swojej działalności wskazać kody zgodne z aktualnymi wytycznymi. Co jednak z podmiotami, które już prowadzą działalność w oparciu o „stary standard”? Dla nich ustawodawca przewidział udogodnienie, w postaci możliwości stosowania standardu PKD 2007 przez następne dwa lata. Ma to na celu jak najmniej problemowe wejście zmian w życie. Aby jednak nie dopuścić do sytuacji, w której przedsiębiorcy masowo zmienialiby przedmiot działalności, w grudniu 2026 roku wprowadzono dodatkowe wymagania. Zgodnie z nimi podmiot, który powstał przed 1 stycznia 2025 roku przy każdej zmianie danych ujawnionych w rejestrze, zobligowany jest również do uaktualnienia kodów PKD.
Automatyczna zmiana PKD?
Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której pomimo tak długiego czasu na adaptację znaleźliby się przedsiębiorcy, którzy ze zmianą kodów nie spieszyliby się. Ustawodawca również zdawał sobie z tego sprawę. Z tego też powodu przewidziano procedurę automatycznej zmiany kodów PKD po przekroczeniu wskazanego wcześniej terminu. Zmiana taka ma odbyć się z urzędu bez konieczności ingerencji samego przedsiębiorcy w ten proces. Brzmi to bardzo dobrze, jednak może generować spore komplikacje. System tzw. „kluczy przejścia”, a więc powiązań między dwoma standardami, mówiącymi, które kody są odpowiednikiem, których są często bardzo skomplikowane. Są kody, które mają nawet 37 odpowiedników, z których jeden jest głównym odpowiednikiem a reszta jedynie „zawiera się” w swoim poprzedniku. Aby nie gmatwać sprawy bardziej, w przypadku niemożności wybrania jednego odpowiednika kody będą automatycznie usuwane. Nie jest jednak jasne, czy sytuacja będzie wyglądać w taki sposób, gdyż ma to regulować dopiero nowelizacja ustawy o statystyce. Jeżeli jednak będzie to nadal wyglądać tak samo, to w takiej sytuacji zaleca się zmianę przedmiotu działalności w wyznaczonym terminie, aby uniknąć niechcianych niespodzianek w postaci braku stosownego kodu PKD, którego nieobecność w odpisie może przekreślić starania o dotację lub dofinansowanie.
Przeczytaj również na temat działalność artystyczna a koszty podatkowe.
Co ze starą klasyfikacją PKD?
Za główny powód, dla którego zachowuje się przez następne 2 lata starą klasyfikację, jest konieczność rozliczania dofinansowań publicznych, które miały wspomóc dotkniętych skutkami pandemii przedsiębiorców. Podnoszono argument, że w celu ich prawidłowego rozliczania konieczne jest zachowanie starych kodów PKD, które stanowiły wcześniej podstawę dla wsparcia przedsiębiorców. Wydaje się to dobrym pomysłem, póki nie przyjdzie konieczność dokonania jakiejkolwiek zmiany w CEIDG lub KRS. Jak już wcześniej wspomniano, próba modyfikacji dowolnej informacji wiązać się będzie z obowiązkiem aktualizacji również kodów PKD. Oznacza to, że przy próbie zmiany firmy, przedsiębiorca, dla którego specjalnie przewidziano 2 lata karencji nowego standardu, będzie i tak musiał dokonać zmiany w liście przedmiotów prowadzonej przez siebie działalności.
Co zrobić, aby zmienić swój kod PKD?
Przede wszystkim warto zachować spokój i jak najszybciej dokonać stosownej zmiany w odpowiednim rejestrze. Jeżeli są Państwo zainteresowani wsparciem w tej niełatwej przeprawie, zachęcamy do skorzystania z porady prawnej z radcą prawnym Toruń, który również specjalizuje się w zakresie prawa handlowego. Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego!