Restrukturyzacja służy przede wszystkim uniknięciu ogłoszenia upadłości. Ogłoszenie upadłości jest w tym przypadku „ostatecznością”. Restrukturyzacja polega na tym, iż dłużnik zawiera układ ze swoimi wierzycielami. Istnieją przypadki, gdy niestety restrukturyzacja się nie udaje. Co robić w takim przypadku? Na to pytanie odpowiemy w niniejszym wpisie.

Kiedy restrukturyzacja może się nie udać?

Istnieją przypadki, gdy niestety restrukturyzacja się nie udaje. Kiedy to następuje? Restrukturyzacja może się nie udać, jeśli sąd odmówi zatwierdzenia układu. Może to nastąpić z różnych przyczyn, które przewiduje art. 165 prawa restrukturyzacyjnego. Według niego sąd odmawia zatwierdzenia układu, jeśli:

  • układ narusza prawo, w szczególności, jeżeli przewiduje udzielenie pomocy publicznej niezgodnie z przepisami,
  • oczywiste jest, że układ nie będzie wykonany,
  • suma spornych wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem,
  • sąd na rozprawie ustali, że układ nie został przyjęty na skutek braku odpowiedniej większości.

Sąd może, ale nie ma takiego obowiązku odmówić zatwierdzenia układu, jeśli jego warunki w nim zawarte są rażąco krzywdzące dla wierzycieli, ale takich, którzy swój głos oddali przeciw układowi, a ponadto zgłosili do niego zastrzeżenia. Zobacz, jak wygląda restrukturyzacja firmy.

Co w przypadku nieudanej restrukturyzacji?

Postępowanie o restrukturyzację może zakończyć się: zatwierdzeniem układu, umorzeniem postępowania lub odmową zatwierdzenia układu. Jednak, jeśli restrukturyzacja nie uda się, czy mamy jakiekolwiek inne drogi? Otóż tak, w tym przypadku możemy ponownie przeprowadzić restrukturyzację. Wszczęcie jej jest niedopuszczalne, jeżeli poprzednie nie zostało prawomocnie umorzone bądź zakończone. Bowiem obowiązujące przepisy dopuszczają możliwość, aby tylko jedno postępowanie restrukturyzacyjne mogło się toczyć. Ponadto, zgodnie z prawem restrukturyzacyjnym, dłużnik ma prawo złożyć uproszczony wniosek o ogłoszenie upadłości. Termin do wniesienia owego wniosku wynosi 2 tygodnie od obwieszczenia postanowienia o odmowie zatwierdzenia układu.

Ogłoszenie upadłości

Składając uproszczony wniosek o ogłoszenie upadłości, nie będziemy stosować przepisów art. 22-25 prawa upadłościowego. Oznacza to, iż składając taki wniosek, wówczas możemy pominąć takie elementy jak: imię i nazwisko, PESEL, NIP, wskazanie miejsca, w którym znajduje się główny ośrodek podstawowej działalności dłużnika, wskazanie okoliczności, które uzasadniają wniosek i ich uprawdopodobnienie, informację, czy dłużnik jest spółką publiczną,
informację, czy dłużnik jest uczestnikiem podlegającego prawu polskiemu lub prawu innego państwa członkowskiego systemu płatności lub systemu rozrachunku papierów wartościowych. Jednak wniosek ten musi spełniać wymogi formalne pisma procesowe. Oznacza to, iż we wniosku należy zawrzeć takie informacje, zgodnie z art. 126 k.p.c.:

  • oznaczenie sądu, do którego jest skierowane,
  • imiona i nazwiska lub nazwy stron, ich przedstawicieli ustawowych i pełnomocników,
  • oznaczenie rodzaju pisma- uproszczony wniosek o ogłoszenie upadłości,
  • osnowę wniosku lub oświadczenia,
  • w przypadku gdy jest to konieczne do rozstrzygnięcia co do wniosku lub oświadczenia – wskazanie faktów, na których strona opiera swój wniosek lub oświadczenie, oraz wskazanie dowodu na wykazanie każdego z tych faktów,
  •  podpis strony albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika,
  • wymienienie załączników.

Ponadto, obligatoryjnie należy zawrzeć żądanie ogłoszenia upadłości. Dowiedz się, jak przebiega głoszenie upadłości konsumenckiej krok po kroku.