Zmiany w prawie konsumenckim od 1 stycznia 2023 r. – na co zwrócić uwagę?
O nowelizacji ustawy o prawach konsumenta oraz Kodeksu cywilnego pisaliśmy już tutaj. Wskazany artykuł poświęcony został zmianom w prawie konsumenckim w obrębie nowych pojęć: treści cyfrowej oraz usług cyfrowych. Nie są to jednak jedyne zmiany, które wprowadziła nowelizacja. Obok omówionych już nowych rozwiązań, wprowadzono szereg innych zmian dotyczących ogółu konsumentów - w niniejszym artykule postaramy […]
Marcin Chowaniec
12.01.2023

O nowelizacji ustawy o prawach konsumenta oraz Kodeksu cywilnego pisaliśmy już tutaj. Wskazany artykuł poświęcony został zmianom w prawie konsumenckim w obrębie nowych pojęć: treści cyfrowej oraz usług cyfrowych. Nie są to jednak jedyne zmiany, które wprowadziła nowelizacja. Obok omówionych już nowych rozwiązań, wprowadzono szereg innych zmian dotyczących ogółu konsumentów - w niniejszym artykule postaramy się wskazać te najważniejsze. 

Promocja – koniec z manipulacją cenami

Przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, będzie musiał podać oprócz aktualnej ceny – także najniższą z 30 dni poprzedzających obniżkę. W przypadku produktów z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki, natomiast w przypadku produktów będących w ofercie przedsiębiorcy krócej niż 30 dni – najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Co ważne – obowiązku takiego nie ma, jeżeli przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.

Nowe zasady reklamacji

Zmieni się nazewnictwo: zamiast „rękojmi” będzie „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. Zgodnie z nowymi przepisami, konsument w pierwszej kolejności może żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń. Przeczytaj o brak oryginalnego opakowania a reklamacja - czy to możliwe?

Wydłużenie terminu domniemania

Wydłużono do 2 lat termin domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu. Sprzedawca odpowiada za wady przez 2 lata od wydania towaru (tak jak przed nowelizacja). Nowym rozwiązaniem jest to, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie można skrócić tego czasu do roku.

Wydłużenie terminu przedawnienia roszczeń reklamacyjnych

Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych wydłużono z dwóch do sześciu lat.

Zakaz podwójnej jakości

Zabroniono wprowadzania na rynek krajowy towaru identycznego z tym, który jest już sprzedawany w innych krajach UE, jeżeli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie będzie to obiektywnie uzasadnione.

Fałszywe opinie

Kwestia ta była już poruszana w poprzednim artykule dotyczącym niniejszej nowelizacji, jednakże dotyczy to ogółu konsumentów - wprowadzono zakaz zamieszczania fałszywych lub zniekształconych opinii o produktach. Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do takich recenzji, będzie musiał informować, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność, a także czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne.

Boty wykupujące bilety

Zakazano wykupowania przez przedsiębiorców biletów na mecze czy koncerty za pośrednictwem botów, a potem odsprzedawania ich konsumentom.

„Zapłata” danymi osobowymi

W przypadku jeżeli konsument w zamian za np. dostęp do aplikacji, udostępni swoje dane osobowe, przysługują mu takie same prawa jak w odniesieniu do płatnych usług. Dzięki temu w przypadku „zapłaty” danymi osobowymi, konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni.

Podsumowanie

Wszystkie przytoczone rozwiązania weszły w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. – zarówno te omawiane w dzisiejszym artykule, jak i te omawiane w poprzednim, poświęconym tematyce niniejszej nowelizacji. Zmiany te należy ocenić pozytywnie, jako kolejny wyraz troski europejskiego ustawodawcy o dobro konsumentów. Jak twierdzi UOKiK, dzięki nowym rozwiązaniom łatwiej będzie walczyć z takimi zjawiskami jak fikcyjne promocje, fałszywe opinie w Internecie, inna jakość produktów w różnych krajach. W tym zakresie warto znać swoje prawa w relacjach z przedsiębiorcami i nie bać się z nich korzystać.

Spis Treści
Primary Item (H2)
Wszystkie 
wpisy
Wiedza
Inne artykuły
Zapraszamy do kontaktu!
Umów się na konsultację prawą online
Porozmawiaj ze specjalistą
Konsultacje Online
Potrzebujesz więcej informacji? 
Napisz do nas
prawnik@marcinchowaniec.pl
phone-handsetchevron-down