Nabycie używanego samochodu osobowego wiąże się z kilkoma formalnościami administracyjnymi, ale także tymi podatkowymi. W niniejszym wpisie omówimy najistotniejsze obowiązki po nabyciu używanego samochodu osobowego, a w szczególności przybliżymy kwestie podatkowe związane z niniejszą transakcją.

Kupiłem samochód i co dalej?

Po sporządzeniu umowy sprzedaży, w pierwszej kolejności należy udać się do starostwa – wydziału komunikacji i transportu celem przerejestrowania pojazdu. Tuż przed umówieniem wizyty – warto odwiedzić stronę internetową starostwa celem pobrania właściwego formularza i wypełnienia go jeszcze przed wizytą w urzędzie.

Warto też zweryfikować kwestię ważności badania technicznego – jeżeli samochód osobowy nie ma aktualnego badania technicznego bądź jego ważność dobiega końca – koniecznym jest udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Koszt badania dla samochodu o masie całkowitej do 3,5 t to 99 zł. Z kolei dla samochodu z instalacją techniczną – 161 zł.

Istotnym jest także zwrócić uwagę na kwestię obowiązkowego OC – każdy posiadacz pojazdu mechanicznego obowiązany jest zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Brak zawarcia umowy OC powoduje nałożenie kary przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). W przypadku samochodów osobowych kara może wynieść nawet równowartość dwukrotności płacy minimalnej.

Po zweryfikowaniu wszystkich ww. informacji czy też po dopełnieniu wymaganych obowiązków – należy udać się do właściwego urzędu skarbowego celem dopełnienia formalności fiskalnych, o czym więcej piszemy poniżej.

Sprawdź również, jak sprzedać samochód wykupiony z leasingu bez podatku dochodowego.

Czy płacę podatek od kupna samochodu?

Tak, przy nabyciu używanego samochodu od innej osoby fizycznej, koniecznym jest zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC). Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (ustawa o PCC), podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży. Z kolei art. 4 pkt 1 ustawy o PCC stanowi, że przy umowie sprzedaży obowiązek podatkowy ciąży na kupującym.

Stawka podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży wynosi 2% wartości rynkowej samochodu.

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, PCC należy uregulować na rzecz właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, tj. od dnia zawarcia umowy sprzedaży samochodu. Doprecyzowując, podatnik obowiązany jest złożyć deklarację PCC-3, według ustalonego wzoru, obliczyć i wpłacić podatek. Nadmienić należy, że deklarację PCC-3 można złożyć poprzez e-Deklaracje, tj. internetowo, a także papierowo w urzędzie skarbowym. Kto może dokonać amortyzacji samochodu?

Kiedy nie płacę podatku od kupna samochodu?

Zgodnie z art. 9 pkt 6 ustawy o PCC, w przypadku, gdy wartość samochodu nie przekracza kwoty 1.000 zł – nie ma obowiązku uiszczania podatku od nabytego samochodu. Tym samym nie ma obowiązku składania deklaracji PCC-3 w urzędzie skarbowym.

Co więcej, w przypadku zakupu samochodu np. od komisu samochodowego – podatek PCC nie obowiązuje, ponieważ sprzedawca ujmuje VAT w cenie.

W razie jakichkolwiek trudności z fiskusem czy też z innymi urzędami – radca prawny Toruń również oferuje pomoc w tym zakresie. Zapraszamy do kontaktu!